Carnaval, Valentijn en ziekenhuis - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Nicky Vereijken - WaarBenJij.nu Carnaval, Valentijn en ziekenhuis - Reisverslag uit Sunyani, Ghana van Nicky Vereijken - WaarBenJij.nu

Carnaval, Valentijn en ziekenhuis

Blijf op de hoogte en volg Nicky

17 Februari 2015 | Ghana, Sunyani

Zo, weer even tijd voor een update uit Ghana. Afgelopen dagen is er weer veel gebeurd dus genoeg te vertellen.

Zaterdag was het natuurlijk carnaval en Valentijn. Hier in Ghana kennen ze geen carnaval maar wel Valentijn. Een week geleden kon je al Valentijnsspullen kopen langs de weg.
Pam had smink meegenomen uit Nederland en dus hebben we de kindjes gesminkt. Veel wilde een hartje of 'love' op hun gezichtje maar sommige wilde ook een beetje carnaval haha. Een groene neus en groene wenkbrauwen. Erg grappig!
In het begin vond ik het nog niet echt grappig.
20 kinderen die roepen maa me ( mama ik) en hierbij ook aan je been gaan hangen. Ook zijn ze niet heel snel tevreden en wilden ze alleen maar meer. Na een kwartier kon ik het wat meer loslaten en had ik er zelf ook plezier in.
Zo hebben wij ook nog een beetje carnaval gehad hier.

Zondag zijn we eerst naar de kerkdienst geweest. Ook al ben ik niet gelovig, het zet je wel aan het denken.
Alles wat ik versta en begrijp is ook wel echt interessant.
In de middag zijn we naar het zwembad gegaan met z'n 2e. Lekker eten, zonnen, zwemmen. Heerlijk !

In de avond hebben we daar ook gegeten en heb ik een heerlijke pizza Hawaï gehad.

Op de terugweg met de taxi.
Na 15 minuten gereden te hebben gaf de chauffeur aan ons niet verder te willen brengen omdat de weg slecht was. Nu is dat ook wel zo alleen het zijn allemaal auto's die mee kunnen doen aan de crazy cross haha. Het was ook pikkedonker omdat het al de hele dag light off was ( geen stroom en licht). Toen wij zeiden dat hij ons niet kon droppen daar heeft hij een andere taxi geregeld.
Dus overgestapt en verder gereden.
3 minuten later.. Accu kapot.
Ja en dan sta je dus echt in the middle of nowhere. Helaas zat er niks anders op om te lopen. Mijn telefoon was ook nog eens uitgevallen dus had ik ook geen zaklamp. Gelukkig had Pam er wel een en hadden we na 15 minuten lopen toch hanukkah bereikt! Fijn om dan thuis te komen.

Helaas is Emanuel ( baby dat hier is gekomen vorige week) opgenomen in het ziekenhuis. Hij had flinke diarree en was aan het uitdrogen. Hopen dat hij snel opknapt.

Gisteren ben ik meegeweest naar het ziekenhuis voor Elvis ( jongen die vrijdag is gekomen). Hij kreeg een volledige check. Eerst bij de dokter wachten wachten en nog eens wachten. Hier gaat niks op afspraak dus het is maar hopen dat je snel aan de beurt bent. Na een tijd was hij aan de beurt. Niks gaat via de computer maar gewoon schrijven in een mapje. Van de dokter had Elvis een aantal doorverwijzingen gekregen. Hier konden we dus ook gelijk heen. Na 4,5 uur in het ziekenhuis te hebben gezeten zijn we naar huis gegaan. Nog niet alles is gebeurd dus moeten we morgen weer terug.

In de Middag heb ik via Skype de optocht in bergeijk kunnen zien. Wat leuk! O en Kenneth wat ben je toch een danstalent haha!

Vanmorgen weer vroeg dag want we moesten om 7 uur in het ziekenhuis zijn. Helaas lukt het niet om dat te halen hier in Ghana. Het was 10 voor half 8 toen we er waren.
Eerst moet je in een wachtkamer gaan zitten en dan word je na een tijd geroepen door een medewerker. Die stuurt je dan weer door naar een andere wachtkamer. De dokter zelf kwam pas om half 9. Dus toen was het wachten wachten en nog eens wachten. Alles op z'n Ghanees met tijd in overvloed. Als er dan iemand aan de beurt was is het stoeltjes schuiven. Wie het dichts bij de deur zit is aan de beurt. Wij zijn toen gegaan omdat de art class gegeven moest worden. Gelukkig bleef de nurse bij hem.

Helaas kregen we ook het bericht dat het echt niet goed ging met Emanuel. Volledig uitgedroogd en nog steeds diarree. Na flink wat doordrammen wilden de artsen eindelijk luisteren naar mariette en werd er actie ondernomen. Emanuel ligt nu op een soort intensive care waar ze al zijn functies in de gaten houden.

Hier in Ghana moet je veel dingen direct betalen in het ziekenhuis. Bloedonderzoek, medicijnen en de opnamen .
Ik heb besloten in overleg met mariette dat ik Emanuel ga sponsoren en zo de medische kosten ga betalen.
Ik hoop dat Emanuel heel snel opknapt en weer gezond terug komt op hanukkah!

Ook ga ik de eerste dochter van hanukkah sponsoren. Zij is ooit een opleiding begonnen tot kapster. Helaas heeft ze deze niet af kunnen maken omdat ze niet lang kan staan.
Ik ga haar nu een volledige opleiding geven tot naaister zodat ze toch een opleiding heeft.
Binnenkort gaan we haar dit vertellen en ga ik ook mee de spullen kopen die ze nodig heeft voor de opleiding.

Erg fijn om niet alleen fysiek te kunnen helpen maar ook financieel.
Ik kan dit natuurlijk niet doen zonder mijn sponsoren dus die wil ik allemaal heel erg bedanken!

Ik vind het erg leuk om reacties te lezen en te horen dus laat er vooral eentje achter!!

Liefs,

  • 17 Februari 2015 - 22:35

    Tante Han:

    Hoi Nicky,

    Goed bezig! Geniet ervan!!

    Liefs uit Retie xxx

  • 18 Februari 2015 - 15:38

    Jos Bruininx:

    hallo Nicky,

    Leuk om jouw belevenissen te lezen. Je bent in een totaal andere wereld terecht gekomen en keigoed bezig. Het leuke contact tussen de kindjes en jouw is goed op de foto's te zien. Ontroerend soms. Vooral de bezorgdheid over het ondervoede kindje. Gelukkig dat er mensen zijn zoals jij die extra handen biEden.
    Ik ben weer benieuwd naar je volgende verslag en wens je nog heel veel plezier daar in het verre Ghana.
    Groeten Jos

  • 19 Februari 2015 - 22:58

    Lia Embrechts:

    Hallo Nicky

    Wat een belevenissen allemaal. Vooral van de kinderen is toch wel heftig. Hopelijk gaat het met de kleine Emanuel snel beter. Hou je taai en hopelijk lezen we snel weer wat van je. Groetjes Lia

  • 20 Februari 2015 - 14:41

    Oma En Opa V. Dommelen:

    Hoi Nicky wij hebben jouw verslag gelezen en vinden het fijn dat het allemaal zo goed gaat.Wij zijn trots op jou dat jij dit werk wilt doen. Wij houden ons op de hoogte van jouw verslagen.
    Veel liefs Oma en Opa.

  • 24 Februari 2015 - 11:29

    Elin Bierens:

    Hee Nicky!
    Leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt daar.
    Ook zeker heftige dingen.. ik hoop dat je alles een beetje een plekje kan geven.
    En wat super dat je ook mensen financieel kan helpen zodat ze een betere toekomst hebben dankzij jou.
    Nog heeel veeel succes in Ghana, en ook plezier natuurlijk!!
    Liefs Elin xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Sunyani

Nicky

Actief sinds 04 Jan. 2015
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 6141

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 01 April 2015

2maanden Hanukkah

Landen bezocht: